- Výnos: Investiční certifikát
- Minimální výše investice: 1 Kč
Rovnou si přiznáme, že Volvo P1800S není unikátní počtem vyrobených kusů nebo jinou abnormalitou. Má však jiné přednosti: tou hlavní je jistě fakt, že se jednalo o první Volvo, které sportovně nejen jezdilo, ale i vypadalo (na rozdíl od dřívějších pokusů v podobě velmi kvalitních, ale designově archaických řad PV444/PV544). Všichni dobře víme, že italský design funguje skoro vždycky a jak je z obrázků patrné, tak i s technikou umí Volva udělat velkou parádu.
Design od Pelle Pettersona (pod vedením studia Frua) je skutečným skvostem své doby. Odkazuje na některé kultovní americké vozy, ale zároveň si zachovává svébytnost a evropskou lehkost. A interiér? Opět inspirovaný za oceánem, kde se Volvo snažilo prosadit, ale přitom jedinečný, elegantní a velmi stylový. Zajímavostí je, že v P1800S se velmi dobře sedí, což u sportovně střižených kupé nebylo vždy pravidlem.
Další důležitou součástí vozu je použitá technika. Řadový litinový čtyřválec B18 s vačkovou hřídelí v bloku (rozvod OHV) a pěti hlavními ložisky klikového hřídele je obecně považován za jeden z nejodolnějších motorů všech dob. K míchání směsi využíval buď karburátory SU/Zenith-Stromberg, nebo později vstřikování paliva. I přes svou starobylou konstrukci umí točit až 6500 otáček za minutu a vyniká sytým sportovním zvukem i důstojným výkonem (v tomto případě 108 koní, později i trochu víc).
Základ vozu tvoří platforma použitá i na legendárním modelu Volvo 122/Amazon. A to znamená opět odolnou techniku, vzadu s listovými pery a tuhou nápravou a vpředu s nezávisle zavěšenými koly. Připomeneme, že Amazon se proslavil v různých dálkových a vytrvalostních soutěžích, takže se jeho základ pro představené Volvo hodí víc než dobře.
Volvo P1800S vznikalo v letech 1961 až 1973 v továrně Volvo v Torslandě (v Británii v prvních dvou letech výroby), a to ve dvou karosářských verzích. Kromě představeného kupé (zvaného notch-coupé) ještě ve verzi třídveřového kombi (shooting-brake). Celkem vzniklo 39 407 kupé a 8077 sportovních kombi.
Abychom byli trochu konkrétnější, mezi lety 1963 – 1968 bylo v sedmi sériích vyrobeno celkem 23 993 kusů Volva P1800S. Drtivá většina byla osazena motorem B18, pouze 1693 kusů mělo pod kapotou silnější dvoulitr (B20).
Volvo P1800S je tradičně velmi dobrým držitelem hodnoty. Hodnota většiny verzí průběžně stoupá v řádu procent (výjimky jsou modely P1800E se vstřikováním, které v posledních pěti letech zaznamenaly mírný propad -3 %), přičemž nejvyšší nárůst ceny lze sledovat právě u modelu P1800S ze série B-D, kam spadá i představený kousek.