- Výnos: Investiční certifikát
- Minimální výše investice: 1 Kč
- Start úpisu: 6. 10. v 18:00
- Cílová částka: 2 845 000 Kč
- Značka a typ vozidla: Alfa Romeo Giulietta Spider
- Výrobce: Alfa Romeo S.p.A., Milan
- Rok výroby: 1957
- Vyrobeno: cca 14 300 kusů (Spider)
- Barva: Celeste blue
Čím je Alfa Romeo Giulietta Spider unikátní?
Alfa Romeo Giulietta Spider je unikátní zejména tím, že se jedná o typického představitele italského otevřeného roadsteru pro dva. Rozhodně zaujme designem od studia Pinin Farina, čistými liniemi, jen málo narušenými křivkami.
Z hlediska počtu vyrobených kusů nejde o tak raritní kousek – v letech 1954 až 1965 vzniklo celkem 177 690 vozidel nesoucích název Giulietta, přičemž nejvíc bylo sedanů. Mezi nejvzácnější kousky patří kupé Sprint Speciale a Sprint Zagato nebo kombi od Primuscua. Giuliettu v roce 1962 nahradil nový model s delším šasi, který byl nazýván Giulia Spider či Giulia Spider Veloce.
Co se týče přímo modelu Giulietta Spider, Luigi Gusi, kurátor registru Alfa Romeo, uvádí: v roce 1955 vznikl jeden vůz, v roce 1956 celkem 21 vozidel, v roce 1957 pak 2192 kusů a v roce 1958 celkem 2446 kusů. Námi představený kousek je tedy jedním z 2192 automobilů, které v dílnách Pinin Farina poskládali v roce 1957. Jelikož největším nepřítelem samonosných karoserií Alfa Romeo byla rez, není možné přesně určit, kolik se jich zachovalo.
Pro nás je důležitější fakt, že představený vůz z roku 1957 patří do prvních sérií, značených jako typ 750 D. Proti následujícím verzím (101.03 a 101.23 včetně verzí Veloce) patří k vyhledávanějším kouskům, které vynikají krátkým rozvorem kol a vytříbenější elegancí. Pro pochopení Giulietty Spider je důležitý rok 1959, kdy došlo ke zmíněné změně podvozku z typu 750 na 101. Vzácnější vozidla se dají rozeznat zejména tím, že VIN obsahuje čtyřčíslí 1495, což je i případ našeho vozidla.
Elegantní interiér odhaluje například efektní kožené čalounění, krásné kovové detaily či sdružené budíky Veglia, podávající posádce všechny zásadní informace. Vzácnější a vyhledávanější vozy z prvních let výroby lze rozlišit například podle toho, že schránka u spolujezdce nemá dvířka, ale je otevřená.
Námi představený kousek vyniká například lakem Celeste Blue, který se promítá i v černě vyvedeném interiérů s modrým prošíváním. Důležitá je i kvalita provedené renovace v letech 1996 až 2002, z níž máme i dokumenty a fotografie. Od té doby je vůz hodnocen jako stav 1- až 2+, což dokládá i potvrzení Classic Data, které jeho hodnotu v roce 2017, tedy již před šesti lety, odhadlo na 97 000 eur.
Vzhledem k tomu, že Giulietta Spider je stále žádaným a dobře zavedeným vozem ve světě klasických automobilů a vzhledem k následujícímu vývoji nabízí ještě další stabilní zhodnocení. Nedávno se trhu dotkl spíš lehký pokles ceny (Oldtimer Markt Preise uvádí za posledních pět let -1 %), což nahrává budoucímu vývoji. Skokově už se zřejmě cena pohybovat nebude, ale hezký, jezdící exemplář už překročil hranici 100 000 eur (ve stavu 1 se cena odhaduje na 110-115 000 eur). Výhodou našeho exempláře je mimo jiné i fakt, že v posledních třech letech dostával velmi kvalitní servis a péči v rukách německého sběratele a je plně funkční, bez estetických či technických vad.
Kam dále?
P2Ptrh: exkluzivní rozhovor s Martinem Jarošem, projektovým manažerem Portu Gallery