- Výnos: Investiční certifikát
- Minimální výše investice: 1 Kč
Úpis sestává ze souboru 24 grafických listů Quatre Histoires de Blanc et Noir (Čtyři příběhy bílé a černé) z roku 1926.
Grafické album obsahuje přebal, titulní list s názvem souboru, list s vlastním textem Františka Kupky, úvodní list, 24 listů vlastního cyklu a tiráž. Výtisk má číslo vepsané do tiráže 199, jde o původní vydání z roku 1926.
Quatre Histoires de Blanc et Noir (Čtyři příběhy bílé a černé), cyklus 24 dřevorytů, 33 x 26 cm, 1926
Soubor grafických listů Quatre Histoires de Blanc et Noir (Čtyři příběhy bílé a černé) je unikátním a světově ojedinělým dílem, ve kterém se František Kupka snažil vyložit syntetické vidění světa a jeho vznik ze čtyř vzájemně provázaných zdrojů. O tom, že byl pro Kupku významným, svědčí i to, že kvůli němu ve dvacátých letech minulého století přerušil na dva roky svou ostatní tvorbu. Soubor se tak stal klíčem ke Kupkově bohaté tvorbě a úvodním vstupem k jejímu pochopení.
Jak uvádí teoretik umění Karel Srp, Kupka chtěl těmito tisky naznačit, že uvnitř univerza existují opačné zdroje, z nichž každý má dvě podoby. Společně ustavují čtveřici, z níž je stvořen svět a mezi jejichž hranicemi se odehrává lidské bytí. Soubor Quatre Histoires de Blanc et Noir (Čtyři příběhy bílé a černé) proto provazuje vnitřní rytmus, kdy každou ze čtyř oblastí předznamenala jako prolog jedna menší, jednodušší grafika, po níž následovala pětice tisků rozvádějící její podněty. Celkem jde o 24 dřevorytů.
“List po listu se tak dal sledovat stupňující se pohyb autorovy představivosti, dosahující závratných, někdy téměř verhearenovských či březinovských výšin,” vysvětluje Srp. První, organický příběh přinášel uzavřenou buňku v jakémsi oválu, druhý, architektonický příběh, stavbu z rovnostranných a rovnoramenných trojúhelníků, třetí, organický příběh sledoval pohyb linií, odpoutávajících se od sférických trojúhelníků, čtvrtý, architektonický příběh, se soustřeďoval na linii lámající se uvnitř kosočtverce v axonometrickém prostoru.
Dvacítka dřevorytů následujících po úvodních prolozích zestručňuje Kupkovu základní čtveřici světa předznamenanou vstupním, souhrnným listem s výtryskem energie stoupající prudce vzhůru a měnící se na pozadí v oblouky, v jehož pravém rohu se nacházejí uvolněné kaligrafické tahy, mezi které je vepsán úryvek z řeckého sousloví kalos kai agathos. Tedy že krása a cnost patří k sobě a jedno nemůže existovat bez druhého. Tato kalokagathia tvoří jádro celého cyklu.
Z investičního hlediska je tento originální kus Quatre Histoires de Blanc et Noir (Čtyři příběhy bílé a černé) stejně zajímavý jako Kupkovy obrazy na plátně. Jak uvádí Karel Srp, čtyřiadvacet listů vyrůstajících ze zázemí autorovy umělecké zkušenosti přinášejí mimořádnou syntézu postihující základní zdroje světa, vnější i vnitřní, organické i krystalinické, kosmogonické i biomorfní, makrokosmické i mikrokosmické, tedy obou stěžejních oblastí, o jejichž vzájemné prolnutí Kupka usiloval. Umělec se totiž Čtyřmi příběhy ocitl v letech 1924 až 1926 v jakémsi shrnujícím průsečíku své práce.
Podle galeristy Jiřího Švestky je možné očekávat ve střednědobém horizontu nárůst ceny o desítky procent. Především díky tomu, že ceny Kupkovy grafiky jsou stále podhodnoceny tak, jak tomu bylo ještě do nedávna s jeho akvarely na papíře.
Soubor má mimořádnou uměleckou hodnotu i postavení v rámci vývoje světového umění minulého století. Jeho význam rok od roku vzrůstá, jak ukazují četné výstavy a publikace.
Kam dále?
P2Ptrh: exkluzivní rozhovor s Martinem Jarošem, projektovým manažerem Portu Gallery