LASVIT – sběratelské vázy (2.6. 18:00)

Portu Gallery - LASVIT – sběratelské vázy
  • Výnos: Investiční certifikát
  • Minimální výše investice: 1 Kč
  • Start úpisu: 2. 6. v 18:00
  • Cílová částka: 1 370 000 Kč
  • Autor: Alessandro Mendini
  • Výrobce: LASVIT
  • Formát: vázy
  • Název: Rombo
  • Počet kusů: 3

Čím jsou LASVIT – sběratelské vázy unikátní?

LASVIT

LASVIT je česká designová a sklářská společnost se sídlem v České republice. Věnuje se především návrhům a výrobě zakázkových světelných instalací. Firma vyrábí také kolekce svítidel, dekorativního a užitného skla, skleněné architektonické prvky a umělecké předměty ze skla. Propojuje know-how šikovných řemeslníků s moderní technologií. Světelné instalace LASVIT září ve více než 2 200 hotelech, soukromých rezidencích, výletních lodích a dalších veřejných i soukromých prostorech po celém světě. Společnost byla založena v roce 2007 libereckým rodákem Leonem Jakimičem, přesto je součástí dlouhé sklářské historie severních Čech. Název společnosti vznikl spojením slov „láska“ a „svit“.


Za poměrně krátkou dobu své existence navázala firma LASVIT řadu významných spoluprácí se světovými umělci, architekty a designéry. Z českého prostředí stojí za zmínku zejména Stanislav Libenský, Jan Kaplický, Bořek Šípek, René Roubíček, Vladimír Kopecký, Eva Jiřičná, Rony Plesl a mnozí další významní autoři. Ze zahraničních spolupracovníků jmenujme osobnosti jako Zaha Hadid, Arik Levy, Daniel Libeskind, Alessandro Mendini, Campana Brothers, Kengo Kuma, Nendo nebo Maarten Baas.

Výstava LASVIT s názvem Monster Cabaret zastínila více než 1500 dalších míst ve městě designu. LASVIT přivezl domů prestižní Milano Design Award za nejlepší interpretaci současného designu a budoucí koncepční vizi. Malé Teatro Gerolamo v centru Milána poskytlo útočiště všem skleněným monstrům. Odvážný koncept skla Monsters je výsledkem symfonie uznávaných designérů s těmi nejlepšími bohémskými řemeslníky. „Jsem šťastný a poctěn, že porota vybrala LASVIT mezi tolika krásnými prezentacemi. Chtěli jsme ukázat výjimečnou kolekci Monster jiným, ostrým a odvážným způsobem. Udělení tohoto ocenění jen podtrhuje naši vizi být nejinspirativnější sklářskou společností na světě,“ řekl prezident a zakladatel LASVITU Leon Jakimič.

Alessandro Mendini

Alessandro Mendini (1931-2019) byl italský designér a architekt. Mendini sehrál důležitou roli ve vývoji italského designu. Kromě své umělecké kariéry pracoval pro časopisy Casabella, Modo a Domus. Mendini vystudoval architekturu na milánské univerzitě. V sedmdesátých letech byl jednou z hlavní osobností radikálního designového hnutí. V roce 1979 nastoupil do studia Alchimia, kde jeho kolegou byl Ettore Sottsass. V roce 1982 se stal spoluzakladatelem designové školy Domus Academy. Mendini spolupracoval s předními značkami jako Alessi, Cartier, Hermès, Swarovski a další. V roce 1979 a 1981 získal ocenění Compasso d´oro (významné italské ocenění za průmyslový design).

Alessandro Mendini již v 80. letech navštívil Československo a zajímal se o tvorbu Milana Knížáka. Jeho práce chtěl shlédnout v Uměleckoprůmyslovém muzeu, ale díla tam tehdy nenašel, protože z politických důvodů nebyla vystavena. Mendini si při návštěvách Československa velmi oblíbil český kubismus, a proto vznikla reminiscence na toto avantgardní umělecké hnutí přelomu 19. a 20. století. V 90. letech výtvarně zpracoval slavnou kubistickou židli od Pavla Janáka a upozornil tak na fenomén a nadčasovost českého kubismu ve světovém měřítku.

Váza Rombo

Alessandro Mendini byl známý tím, že své spolupráce si počlivě rozmýšlí a vybírá, a proto se ani spolupráce s firmou LASVIT nerodila lehce. Až po několikaletém setkávání s kreativním ředitelem Maximem Velčovským, kdy mezi nimi vzniklo přátelství, se mohla spolupráce uskutečnit. Nahrával tomu i fakt, že Mendini obdivoval český kubismus. Návrh váz Rombo 1 a Rombo 2 byl jedním z posledních, které se před Mendiniho smrtí v roce 2019 zrealizoval. Váza Rombo 1 je 60 cm vysoká a váží 26 kg, váza Rombo 2 je 50 cm vysoká a váží 16 kg.

Na počátku tvůrčího procesu bylo Alessandrovo přesvědčení, že každý seberespektující předmět musí obsahovat trochu monstrozity. „Je to, jako byste se dívali na svět dvěma různými brýlemi. Pomocí jednoho páru vidím všechny své objekty normálně. Při použití toho druhého je vidím jako monstra,“ popisuje autor. Rombo 1 a Rombo 2 mají kosočtverečný tvar. Háček je v tom, že jeden z nich je pravou stranou nahoru a druhý hlavou dolů. Obě vázy lze „obléknout“ do pěti různých barev skla – čiré, růžové, jantarové, modré a zelené. Kousky červeného a modrého skla jsou aplikovány na tlusté a mírně zvlněné tělo, aby vymezily obraz dvou protilehlých tváří. „Pocit monstrozity je dán schématem obličeje, který nemá přirozený zakřivený tvar, ale převzal tuhou geometrii robotické postavy,“ dodává Alessandro Mendini.


Kam dále?

P2Ptrh: exkluzivní rozhovor s Martinem Jarošem, projektovým manažerem Portu Gallery

LASVIT – sběratelské vázy (2.6. 18:00)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přesunout se na začátek