- Výnos: Investiční certifikát
- Minimální výše investice: 1 Kč
- Start úpisu: 22. 9. v 18:00
- Cílová částka: 1 560 000 Kč
- Autor: Toyen
- Cyklus: Střelnice
- Počet listů: 12
- Číslováno: 67/75
- Technika: Fotolitografie
- Rok vydání: 1973
Čím je Toyen – Střelnice unikátní?
Toyen, vlastním jménem Marie Čermínová (21. září 1902 Smíchov – 9. listopadu 1980 Paříž), byla česko-francouzská malířka, jedna z představitelek evropského surrealismu. Je významnou osobností české kultury, ačkoliv většinu života prožila v Paříži. Patří mezi nejvýznamnější a nejsvobodnější tvůrčí osobnosti umělecké avantgardy první poloviny 20. století. V tomto roce, konkrétně 21. září, uplyne 120 let od jejího narození.
Zatímco řada umělců se během války odmlčela, Toyen opustila malbu, ale o to víc a intenzivněji se věnovala kresbě ve větších tematických cyklech. Po válce se rozhodla některé vytisknout v malých sériích. V pozdějších letech, kdy se surrealistická skupina víceméně rozpadla a evropskou a americkou výtvarnou scénu ovládla abstrakce a nový realismus, zůstala Toyen ve svém surrealistickém smýšlení poněkud osamocená. Po smrti zakladatele a hlavního guru surrealismu André Bretona v roce 1966 jí zůstalo málo přátel. Mezi ně však patřil teoretik Radovan Ivšić, který vydal její monografii a inicioval tisky válečného cyklu Střelnice. Toyen „nenutí pozorovat, ale myslet“, oceňoval její umělecký přístup.
Během války Toyen ještě pobývala v Československu, ale odešla v roce 1947 trvale do Paříže, kde měla zázemí i přátele. Název Střelnice je synonymem války, ale odkazuje také k oblíbené tematice lidových poutí raného Devětsilu (levicový umělecký svaz v čele s teoretikem Karlem Teigem, 1920-1930). Jednotlivé kresby zaplňují různé lidské i zvířecí bytosti nebo jejich části – tento „bestiář“ autorka formovala už ve starší tvorbě a především v cyklech doprovázejících básnické cykly jejího přítele básníka Jindřicha Heislera, s nímž do Paříže odcestovala. Pro Střelnici jsou typické výjevy jako na divadelní scéně – odehrávající se v pustině se vzdáleným horizontem. Příběhy nejsou jednoznačné. Ze všech scének cyklu ale na diváka mrazivě dýchá úzkost. Její melancholický rozměr a použití mnoha dětských motivů ji ale poeticky kompenzují. Návrat do dětství znamená také obranu před zlým světem, kterému odmítáme rozumět. Toyen byla věrná základnímu axiomu artificialismu, který formulovala s Jindřichem Štyrským jíž roce 1927: „Artificialismus je ztotožnění malíře a básníka“. Tomuto axiomu zůstala věrná i při líčení hrůz války.
Chcete vidět cyklus Střelnice a jiné ikonické autory na vlastní oči?
Rádi bychom vás pozvali na jednodenní pop-up výstavu v galerii Hauch, která se bude konat 22. 9. od 15:00 do 21:00. Více informací se dočtete zde.
Kam dále?
P2Ptrh: exkluzivní rozhovor s Martinem Jarošem, projektovým manažerem Portu Gallery