Toyen – Střelnice (22.09.2022 18:00)

Portu Gallery - Toyen - Střelnice
  • Výnos: Investiční certifikát
  • Minimální výše investice: 1 Kč
  • Start úpisu: 22. 9. v 18:00
  • Cílová částka: 1 560 000 Kč
  • Autor: Toyen
  • Cyklus: Střelnice
  • Počet listů: 12
  • Číslováno: 67/75
  • Technika: Fotolitografie
  • Rok vydání: 1973

Čím je Toyen – Střelnice unikátní?

Toyen, vlastním jménem Marie Čermínová (21. září 1902 Smíchov – 9. listopadu 1980 Paříž), byla česko-francouzská malířka, jedna z představitelek evropského surrealismu. Je významnou osobností české kultury, ačkoliv většinu života prožila v Paříži. Patří mezi nejvýznamnější a nejsvobodnější tvůrčí osobnosti umělecké avantgardy první poloviny 20. století. V tomto roce, konkrétně 21. září, uplyne 120 let od jejího narození.

Zatímco řada umělců se během války odmlčela, Toyen opustila malbu, ale o to víc a intenzivněji se věnovala kresbě ve větších tematických cyklech. Po válce se rozhodla některé vytisknout v malých sériích. V pozdějších letech, kdy se surrealistická skupina víceméně rozpadla a evropskou a americkou výtvarnou scénu ovládla abstrakce a nový realismus, zůstala Toyen ve svém surrealistickém smýšlení poněkud osamocená. Po smrti zakladatele a hlavního guru surrealismu André Bretona v roce 1966 jí zůstalo málo přátel. Mezi ně však patřil teoretik Radovan Ivšić, který vydal její monografii a inicioval tisky válečného cyklu Střelnice. Toyen „nenutí pozorovat, ale myslet“, oceňoval její umělecký přístup.

Během války Toyen ještě pobývala v Československu, ale odešla v roce 1947 trvale do Paříže, kde měla zázemí i přátele. Název Střelnice je synonymem války, ale odkazuje také k oblíbené tematice lidových poutí raného Devětsilu (levicový umělecký svaz v čele s teoretikem Karlem Teigem, 1920-1930). Jednotlivé kresby zaplňují různé lidské i zvířecí bytosti nebo jejich části – tento „bestiář“ autorka formovala už ve starší tvorbě a především v cyklech doprovázejících básnické cykly jejího přítele básníka Jindřicha Heislera, s nímž do Paříže odcestovala. Pro Střelnici jsou typické výjevy jako na divadelní scéně – odehrávající se v pustině se vzdáleným horizontem. Příběhy nejsou jednoznačné. Ze všech scének cyklu ale na diváka mrazivě dýchá úzkost. Její melancholický rozměr a použití mnoha dětských motivů ji ale poeticky kompenzují. Návrat do dětství znamená také obranu před zlým světem, kterému odmítáme rozumět. Toyen byla věrná základnímu axiomu artificialismu, který formulovala s Jindřichem Štyrským jíž roce 1927: „Artificialismus je ztotožnění malíře a básníka“. Tomuto axiomu zůstala věrná i při líčení hrůz války.

Chcete vidět cyklus Střelnice a jiné ikonické autory na vlastní oči?

Rádi bychom vás pozvali na jednodenní pop-up výstavu v galerii Hauch, která se bude konat 22. 9. od 15:00 do 21:00. Více informací se dočtete zde.



Kam dále?

P2Ptrh: exkluzivní rozhovor s Martinem Jarošem, projektovým manažerem Portu Gallery

Toyen – Střelnice (22.09.2022 18:00)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přesunout se na začátek