Nafirmy.cz – rozhovor s Lenkou Libánskou a Vítem Vavřincem

V dalším dílu ze série českých a zahraničních rozhovorů jsme měli možnost si popovídat se zástupci portálu Nafirmy.cz, konkrétně Lenkou Libánskou a Vítem Vavřincem. Dotkli jsme se mnoha témat, především vzniku platformy, aktuálních i budoucích inovací i dalších plánů. Vždy si velmi vážíme, když můžeme vyzpovídat někoho z ČR. Byť je náš trh poměrně malý, projekty jsou velmi zajímavé a v případě platformy Nafirmy mají i jistý přesah ve formě pomoci české ekonomice.

Příjemné čtení.


Platforma Nafirmy.cz vznikla z iniciativy Firmy sobě, kdy bylo zapotřebí vymyslet řešení, které by firmám pomohlo v nelehké situaci koronaviru v kombinaci s uzavřením ekonomiky. Do jaké míry je tato pomoc firmám aktuální v dnešní době? Změnily se nějak cíle platformy?

Od začátku nám šlo o to nabídnout firmám alternativní a férový zdroj financování – nejen k překonání koronavirové krize, ale i k dalšímu růstu. Samozřejmě průběžně sledujeme, co zrovna firmy trápí, například teď jsou to v mnoha případech raketově rostoucí ceny materiálů. Díky úvěru od nás můžou třeba nakoupit suroviny „do zásoby“ nebo pořídit zařízení, se kterým mohou inovovat a zrychlit výrobu. Aktuálně se na investičním tržišti objevují hlavně firmy, které chtějí investovat do rozvoje svého podnikání a zároveň oslovit nové zákazníky. Jejich stávající zákazníci se pak zase připojují jako investoři, takže tak organicky vzniká komunita místních firem a lidí, kteří je chtějí podporovat. To sedí i s naší vizi – pomáhat rozkvětu českého podnikání. Investorům obecně už od začátku chceme nabízet smysluplné investiční příležitosti se zajímavým zhodnocením. Další věc, kterou jsme už od spuštění služby plánovali, bylo otevřít ji také pro OSVČ. To se nám teď podařilo.

Jak aktuálně vidíte českou P2P/P2B scénu? Některé projekty z našeho pohledu odvětví spíše uškodily… V čem je platforma Nafirmy.cz jiná a co přináší do ČR nového?

Projektů je na české P2P a P2B scéně hodně a my jsme za to rádi. Věříme, že je pro ně na trhu místo a konkurenci považujeme za prospěšnou, protože stejně jako my nabízí spotřebitelům alternativu oproti bankám. A protože jsme jako služba agilnější a změny přinášíme rychleji, banky to zase může povzbudit, aby také pružněji reagovaly. Je to prostě čerstvý vítr na tradičním trhu.

Souhlasíme s tím, že některé české P2B platformy na to nešly nejlépe a odvětví určitým způsobem uškodily, například tím, že s investory špatně komunikovali i v případě, kdy jim firmy nespláceli. K tomu by docházet nemělo.

Co unikátního přinášíme na trh? Nově máme nejnižší úrokovou sazbu na trhu – 2,89 % p.a. A naší specialitou je náš vlastní chytrý skóring, v rámci kterého lépe odhadneme, jestli firma, do které se investuje, bude splácet, nebo ne. Ve scoringu nespoléháme jen na tradiční metriky, jako jsou finanční výkazy a aktuální cashflow, ale posuzujeme i potenciál firmy.


„Naším cílem je do konce roku uvádět cca 5 projektů měsíčně a průběžně toto číslo navyšovat.“


Myslíte si, že budou vznikat i další projekty nebo naopak dojde k agregaci trhu?

Určitě je možné, že některé platformy zaniknou, spojí se s jinými existujícími službami nebo i s bankami. Určitě budou vznikat nové – jak už jsme zmínili, prostoru je na trhu dost. A také se jistě budou vyvíjet nebo měnit. Zajímavým příkladem je třeba Zonky, která na konci srpna zrušila manuální investování. Investice tak vlastně řídí algoritmus a služba se tím víc přiblížila řekněme bankovní platformě. To je samozřejmě v pořádku, ale v Nafirmy naopak chceme držet model, ve kterém si každý sám volí projekty, které jsou mu sympatické a do kterých chce investovat.

Platforma byla spuštěna koncem února a za přibližně půl roku nabídla investorům 5 příležitostí. Jak hledáte další příležitosti? Ozývají se vám i samotné firmy? Co je aktuálně největší překážkou v dalším rozvoji?

Oslovujeme firmy a OSVČ z tak rozdílných oborů, jako je výroba, pivovarnictví, nebo marketing. Jedna věc ovšem všechny spojuje – není snadné na ně zacílit reklamu. Takový podnikatel většinou netráví hodně času u televize ani nekouká na citylighty nebo plakáty v metru, protože nejspíš zrovna vyřizuje maily nebo vaří pivo. Jsou to lidé, kteří svým podnikáním žijí. V MVP jsme v malém měřítku vyzkoušeli různé kanály a ve výsledku se nám při oslovování nejvíc osvědčil osobní prodej, online kampaně a sociální sítě. Dobře funguje i word of mouth. Kromě toho nové firmy hledáme a oslovujeme ve spolupráci se strategickými partnery.

Největší překážkou stále zůstává, že jsou podnikatelé po pandemii ještě opatrní a úvěr zvažují déle… Dobrou zprávou zato je, že se nám ozývají i sami od sebe. My se potom snažíme jim nabídnout co nejosobnější přístup, mluvíme s nimi o jejich obavách i konkrétních potřebách a ty pak zohledňujeme. Proto jsme například nově zvýšili možnost splácení až na 60 měsíců a velikost úvěru zvyšujeme až na 2 mil. Kč.

Kolik projektů byste chtěli každý měsíc uvádět a jaký objem by pro vás znamenal překlopení do černých čísel?

Naším cílem je do konce roku uvádět cca 5 projektů měsíčně a průběžně toto číslo navyšovat. Vše záleží na tom, jaká bude situace v ekonomice, jestli dojde znovu k nějaké uzavírce nebo jestli budou mít firmy apetit investovat do svého rozvoje. Pokud všechny tyto podmínky budou pro nás přívětivé, tak máme vyšší měsíční cíle a do černých čísel bychom se chtěli přesunout po čtyřech až pěti letech fungování platformy s úspěšně zainvestovanými projekty v celkové hodnotě přesahující 4 mld Kč.

Jaké jsou cíle na nejbližší roky? Předpokládáme správně, že chcete zůstat pouze projektem pro ČR nebo vidíte příležitosti i v zahraničí?

Několik cílů jsme splnili: spustili jsme financování pro OSVČ, snížili úrokovou sazbu až na 2,89 % p.a. a navýšili maximální výši úvěru na 2 miliony Kč.

Současná verze našeho produktu jsou jednoduché půjčky s anuitním splácením, přičemž dlužník splácí po danou dobu každý měsíc stejnou částku. V dalších letech bychom rádi nabídli i produkt, který bude reagovat na sezónnost příjmů firem v odvětvích, jako je gastro nebo hotelnictví. Také bychom chtěli přidat peněženku a sekundární trh pro investory.

Česká republika má ve fintechu čím dál výraznější pozici a nabízí skvělé prostředí, kde se dají testovat nové fintechové produkty. Nafirmy.cz vznikly v rámci Creative Docku, který má pobočky v jedenácti zemích Evropy, takže nevylučujeme ani rozšíření za hranice…

Co vše posuzujete při rozhodování zda projektu dáte zelenou a kolik procent ze zkoumaných projektů skutečně dojde až ke kampani?

Jak už jsme uvedli, nedíváme se jenom na finanční závěrky, ale zajímá nás i perspektiva firmy, její online aktivity a podobně. V tom jsme daleko flexibilnější než banky. Naším scoringem projde zhruba jedna z deseti firem. Relativně přísní jsme proto, že se snažíme firmám nabídnout férový úrok a nezatížit jejich cashflow. Nedává smysl, aby prošla firma, která si půjčku nemůže „dovolit“. Scoringem projdou jen firmy, které nebudou mít problém splácet – tím chráníme jak samotné podniky, tak investory.

Firmám, které scoringem neprojdou, nabízíme možnost se přidat do záchranného programu Nekončíme u NE, aby na úvěr příště spíš dosáhly. Během několika měsíců jim nabídneme konkrétní pomoc s jakousi restrukturalizací, případně s konsolidací financí, byznys plánem, náš partner Sečteno jim „půjčí“ finančního ředitele, který je pomůže připravit na další žádost o financování, a podobně.

Pro firmy nabízíte záchranný program „nekončíme u NE“. Kolik subjektů jej aktuálně využívá a jaký v tomto programu vidíte potenciál?

Zatím ho využívají jednotky firem. Podmínkou je převod účetnictví právě k účetní službě Sečteno, což zatím ne každé firmě vyhovovalo. My ale v programu vidíme velký potenciál, získáváme od firem zpětnou vazbu a snažíme se ho zlepšovat. Chceme ho obohatit o další služby a spolu s partnery nabízet firmám komplexnější pomoc – od účetnictví přes právní služby po marketingovou prezentaci.

Při zkoumání portálu jsme našli jisté podobnosti se Zonky. Do jaké míry jste se mohli při tvorbě portálu spolehnout na již ověřené mechanismy?

Lenka: Ze Zonky vychází naše hlavní zkušenost, takže jsme se v některých aspektech inspirovali. Kromě toho máme zkušenosti z jiných P2P a fintechových projektů, jak z tuzemska, tak ze zahraničí, které jsme mohli zužitkovat. Například P2P platforma Brinker, kterou jsme stavěli v Holandsku a kterou jsem více než rok vedla. Zkušenosti z dalších projektů nám pomohly především v oblasti risku a scoringu.

Investujete i vy sami do P2P / P2B? Co vás v odvětví za poslední rok zaujalo?

Vítek: Ano, investuji, je potřeba mít porovnání a inspiraci u jiných P2P/P2B platforem. Kromě toho je investice do P2P / P2B skvělý doplněk investičního portfolia.

Co nás zaujalo? Určitě množství P2P projektů, které vznikají v decentralizovaných prostředích. A v případě Nafirmy.cz potom zájem investorů o investice do malých českých firem. Registrovalo a registruje se jich víc, než jsme čekali. a mnozí nechtějí pouze zúročit své finance, ale firmám opravdu pomoct. Řada z nich se stala jejich zákazníky a naopak, mnoho zakazniku podpořilo “svoji” firmu prostřednictvím platformy Nafirmy.

Chtěli byste na závěr něco napsat našim čtenářům?

Budeme rádi, když vyzkoušíte naši platformu Nafirmy.cz. Ať už jako firma, OSVČ, nebo v roli investora. :))

Děkujeme za rozhovor.

Nafirmy.cz – rozhovor s Lenkou Libánskou a Vítem Vavřincem

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přesunout se na začátek